Bożena Rusielewicz

Kolonie w Wejherowie

W tym roku 58 osobowa grupa dzieci z gminy Pogiry wraz z 6 opiekunami odpoczywała na koloniach w Nowym Dworze gminy Wejherowo. Na pierwszy turnus pojechały młodsze klasy, zaś w drugim turnusie brali udział uczniowie 8 - 11 klas. Te kolonie są organizowane już od kilku lat w ramach współpracy samorządu rejonu wileńskiego i gminy Wejherowo.

Otóż 4 sierpnia b. r. nasza grupa, licząca 29 osób, po długiej autokarowej podróży pomyślnie dotarła do celu, czyli do szkoły podstawowej w niedużej miejscowości zwanej Nowym Dworem, gdzie mieścił się nasz obóz. Byliśmy mile powitani przez kierownictwo obozu pana Edmunda i Barbarę Czosków oraz grupę dzieci z okolic Wejherowa, która była tam razem z nami w ciągu 2 tygodni.

Cały pobyt był urozmaicony wieloma wycieczkami, zawodami sportowymi i innymi imprezami.

W czasie naszego pobytu zdążyliśmy zwiedzić wiele ciekawych miejscowości, zapoznać się z historią tych okolic i kulturą regionu kaszubskiego.

Mieliśmy wycieczki całodniowe, podczas których wyruszaliśmy na dłuższe trasy zaopatrzeni w obiady i podwieczorki. W ten sposób zwiedzaliśmy półwysep Helski z latarnią morską. Ogromne wrażenie na wszystkich uczestników wycieczki wywarły ruchome wydmy na Łebie.

Zwiedziliśmy też Szwajcarię Kaszubską, Kościeżynę. W Kościeżynie byliśmy w najstarszym w Polsce skansenie kolejowym, gdzie są zebrane lokomotywy, które kiedykolwiek jeździły po Polsce.

Dużo ciekawostek o życiu strusi dowiedzieliśmy się podczas pobytu na farmie tych ptaków. Na farmie były też wielbłądy. Kto miał chęć, mógł odbyć krótką przejażdżkę na tym zwierzęciu.

Mieliśmy też wycieczkę do Wejherowa, gdzie zwiedziliśmy Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubskiej i Pomorskiej, podziemia klasztoru Franciszkańskiego.

W gminie mieliśmy spotkanie z wójtem panem Romualdem Głuszką oraz z dyrektorem szkół gminy wejherowskiej panem Norbertem Damaszke. Właśnie na spotkaniu opowiedziano nam o ścisłej współpracy gminy z samorządem rej. wileńskiego i starostwem Pogiry, dzięki której już ponad 200 dzieci mieszkających na terenie gminy Pogiry w ostatnich latach spędzało czas na koloniach w Nowym Dworze Wejherowskim.

Po spotkaniu razem z p. N. Damaszke odwiedziliśmy kościół w Górze Pomorskiej, który należy do cennych zabytków architektonicznych, bowiem tam zachował się piękny wczesnobarokowy ołtarz z 1665 roku i piękne oryginalne obrazy. Tego dnia zwiedziliśmy też nowoczesną szkołę podstawową w Orlu, wyposażoną wg standardów europejskich. Byliśmy w katedrze w Oliwie, która słynie z przepięknych ruchomych organów. Wysłuchaliśmy koncertu muzyki organowej.

Mieliśmy spotkanie z dziećmi z rodzin dotkniętych powodzią, które w tym czasie przebywały w szkole w Orlu.

Do najciekawszych wycieczek należało zwiedzanie Trójmiasta (Gdańsk, Gdynia, Sopot).

Oprócz wycieczek, które wzbogaciły naszą wiedzę o Polsce, mieliśmy różne ciekawe imprezy organizowane na terenie obozu. Zapoznaliśmy się z koleżankami i kolegami z Polski. Czas szybko minął "pożegnania nastał czas", które nie obeszło się bez łez.

Chociaż czas mile spędzonych chwil minął, lecz pozostały przyjemne wspomnienia i dużo wrażeń.

Nie byłoby tego, gdyby nie starania ze strony władz gminy, troskliwość i opieka ze strony kierownictwa i wszystkich pracowników obozu, za co jesteśmy ogromnie wdzięczni i w imieniu wszystkich uczestników kolonii mówimy serdeczne i szczere "DZIĘKUJEMY".

Na zdjęciu: spotkanie z wójtem p. Romualdem Głuszko w Zarządzie gminy Wejherowo.